Oppimisvaikeudet ja minäpystyvyys

Olen valmentajana törmännyt usein siihen, että kouluaikana koetut oppimisvaikeudet kulkevat voimakkaana huonommuuden tunteena pitkälle aikuisuuteen. Saatetaan tuntea huonommuutta ja huijarisyndroomaa, vaikka oppimisvaikeudet eivät enää näyttäytyisi varsina haasteina elämässä.

Kolhu minäpystyvyyteen

Kouluaikoina koetut oppimisvaikeudet voivat jättää pysyvän jäljen ihmisen minäpystyvyyteen. Jälki voi olla niin syvä, että se estää ihmistä pääsemästä omaan potentiaaliinsa. Ihminen voi tyytyä elämään puolittaista elämää, uskoen ettei hänestä ole muuhun. Epäonnistumisen ja nolatuksi tulemisen pelot voivat olla vahvoina tuntemuksina. Oppimisvaikeuksisella ihmisellä epäonnistumisen tuntemukset ovat voineet olla kouluaikoina päivittäisiä. Ei siis ole ihme, että kiintiö mahdollisille epäonnistumisille on täynnä. Minäpystyvyys on saanut suuria kolhuja ja ihminen alkaa rakentaa suojamuuria tulevia epäonnistumisia vastaan. Surullista yksilön kannalta on se, että tällöin myös mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämään voivat kaventua omassa mielessä.

Miten sitten osa menestyy?

Ihmisellä, jolla on ollut oppimisvaikeuksia hänen itsetuntonsa on saattanut saada osumaa ja usko omaan kyvykkyyteen on alkanut muotoutua näiden oppimiskokemusten ja uskomusten kautta. Koulujärjestelmällämme on tärkeä tehtävä yleissivistävänä instituutiona. En lähde tässä kaivelemaan sen tarkemmin koulujärjestelmämme puutteita tai vahvuuksia, mutta mielestäni on tärkeää muistaa se, että koulujärjestelmämme testaa vain tietyn tyyppistä osaamista. Yksilöiden osaaminen voi olla hyvinkin spesifiä, sellaista mitä koulujärjestelmämme ei osaa tunnistaa ja tunnustaa.

Miten osa ihmisistä ei koe oppimisvaikeuksia ylitsepääsemättömänä taakkana, vaan ovat osanneet jättää kokemukset taakseen ja ovat menestyneet elämässään. Avain tähän asiaan on usko omaan kyvykkyyteen. Jos ihmisellä on usko omaan osaamiseensa ja siihen, että hänellä on mahdollisuus kehittyä ja kehittää kykyjään, on hänellä mahdollisuus myös menestyä. Carol Dweck puuhuukin kasvun asenteesta. Ihminen , jolla on kasvun asenne ei anna oppimisen haasteiden olla esteenä tavoitteiden saavuttamiselle. Ajatuksen mukaan kovalla työllä meillä kaikilla on mahdollisuus kehittyä ja epäonnistumiset nähdään oppimisen paikkana. Kasvun asenne on meidän kaikkien omaksuttavissa. Kasvun asenne kehittää itsetuntemustamme.

Lopuksi

Itsensä kehittäminen on pitkäjännitteistä työtä, mutta se tuo valtavia tuloksia omaan hyvinvointiin. Mikäli itsesi kehittäminen kiinnostavat sinua ja koet yhtymäkohtaa oppimisen haasteiden ja/tai tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden kanssa ota instatilini @helpompi_arki seurantaan ja käy kurkkaamassa kotisivuni Kurssi Helina

Meillä kaikilla on vahvuuksia ja heikkouksia. Heikkouden voidaan kääntää vahvuuksiksi vahvistamalla itsetuntemustamme ja tiedostamalla omien heikkouksien lisäksi vahvuutemme. Vahvuudet ovat ponnistuslautamme kehittymiseen.

Lämmöllä Hanna Toivanen KM, kouluttaja, valmentaja